Laureaci konkursu o św. Stanisławie Kostce wyruszyli w podróż szlakiem swojego patrona

W dniach 19-28 lipca laureaci konkursu o św. Stanisławie Kostce wyruszyli w podróż szlakiem swojego patrona. Swoją wyprawę rozpoczęli od miejsca jego narodzin, Rostkowa, w którym dzięki uprzejmości księdza Proboszcza Sanktuarium św. Stanisława Kostki wspólnie odmówili modlitwę i ucałowali relikwie.

Kolejnym punktem na trasie pielgrzymki było bawarskie miasto Altoetting, na terenie którego znajduje się kaplica Matki Bożej. Słynie ona z wielu cudów, o czym świadczą setki wot dziękczynnych zawieszonych nie tylko wewnątrz, ale również na zewnątrz świątyni. Z samą kaplicą wiąże się legenda o matce, która złożyła przed figurą Czarnej Madonny ciało swojej córeczki. Dziewczynka utonęła w rzece Inn, a po ofiarowaniu jej Matce Bożej wróciła do życia. Było to doskonałe miejsce do odprawienia pierwszej Mszy Świętej.

Poznaliśmy również historię brata Konrada, który jako tamtejszy kapucyn posługiwał pielgrzymom, biednym i żebrakom, proszącym o radę lub kawałek chleba. Zobaczyliśmy także pobliski kościół św. Anny, który zachwycał niesamowitymi bocznymi ołtarzami.
Następnie udaliśmy się do Rzymu, gdzie czekała na nas miła niespodzianka. Zwiedzanie zaczęliśmy od obejrzenia Świętych Schodów. Już na wejściu poczuliśmy się jak w domu, ponieważ przywitało nas Pasjonistkowskie serce oraz sami Ojcowie Pasjoniści, którzy mają swój klasztor także w Przasnyszu. Zgodnie z legendą po schodach tych Pan Jezus prowadzony był na sąd. Następnie nawiedziliśmy Bazyliki Papieskie, gdzie poznaliśmy historię herbów, fresków oraz obejrzeliśmy Święte Drzwi, które są otwierane tylko z okazji szczególnych jubileuszy. Zobaczyliśmy również Kapitol, Koloseum oraz Forum Romanum. Na zakończenie dnia odwiedziliśmy kościół św. Andrzeja na Kwirynale, gdzie pochowany jest św. Stanisław Kostka. Tam też została odprawiona Msza Święta w intencji laureatów konkursu oraz wszystkich zaangażowanych w jego organizację.

Kolejnego dnia rozpoczęliśmy zwiedzanie Watykanu od udziału w nabożeństwie Anioł Pański pod przewodnictwem Papieża Franciszka. Było to dla nas niesamowite wydarzenie, które jeszcze przez wiele dni będzie wywoływało ogromne emocje. Po wspólnej modlitwie nawiedziliśmy Bazylikę św. Piotra, gdzie mogliśmy pomodlić się przy grobie św. Jana Pawła II. Po opuszczeniu Watykanu obejrzeliśmy również zamek św. Anioła, Piazza Navona, Fontannę Di Trevi oraz Panteon. Następnie udaliśmy się do bazyliki św. Pawła, która zachwyciła nas swoim pięknem. Na jednej ze ścian mogliśmy zobaczyć portrety wszystkich dotychczasowych papieży. Została tam również odprawiona Msza Święta sprawowana w naszych intencjach.

Piątego dnia udaliśmy się na Monte Cassino. Po obejrzeniu ulokowanego na wzgórzu opactwa benedyktyńskiego oraz Eucharystii w kaplicy św. Benedykta i św. Scholastyki odwiedziliśmy polski cmentarz wojenny. Złożyliśmy tam kwiaty oraz zapaliliśmy znicze. Udało nam się znaleźć także poległych żołnierzy pochodzących z naszych okolic, co dodatkowo wprawiło nas w zadumę. Następnie odwiedziliśmy Monte Sant’ Angelo. Znajduje się tam grota św. Michała Archanioła, którego figura w ubiegłym roku nawiedziła przasnyskie parafie. Zgodnie z legendą św. Michał Archanioł objawił się jednemu z biskupów, mówiąc „Zaniechaj myśli o poświęceniu groty, ja wybrałem ją na swoją siedzibę i już poświęciłem razem z moimi aniołami. Znajdziesz w niej znaki na skale i mój wizerunek, ołtarz, paliusz i krzyż. Wy tylko wejdziecie do groty i odmówicie przy mnie modlitwy. Jutro odprawicie dla ludu Najświętszą Ofiarę i zobaczycie, jak sam poświęcam tę świątynię.” Od tego momentu, grota jest nazywana „niebiańską bazyliką”, ponieważ jako jedyna świątynia na ziemi nie została poświęcona ręką ludzką.
Ważnym punktem na naszej trasie było San Giovanni Rotondo, które stanowi miejsce szczególnego kultu św. Ojca Pio. Już w nocy z okien naszych pokoi podziwialiśmy szpital powstały dzięki działalności tego świętego. Rankiem mogliśmy obejrzeć go w całej okazałości, a także dowiedzieć się, jak bardzo rozwinął się przez ostatnie 50 lat. Odwiedziliśmy także część klasztoru zamieszkiwanego przez Ojca Pio, która aktualnie stanowi muzeum, a także sąsiadujące z nim kościoły i sanktuarium. Wzięliśmy również udział w Mszy Świętej sprawowanej przy ołtarzu, przy którym odprawiał wspomniany święty.

Następnie odwiedziliśmy Loreto, gdzie mogliśmy obejrzeć tzw. Święty Domek, czyli dom zamieszkiwany przez Maryję, Józefa oraz Jezusa. Pomodliliśmy się również nad grobami polskich żołnierzy spoczywających na sąsiednim cmentarzu wojskowym.
Kolejny dzień obfitował w spotkanie ze św. Franciszkiem oraz św. Klarą. Już od rana zwiedzaliśmy Asyż. Poznaliśmy historię obydwojga świętych, a także odwiedziliśmy ich groby. Wzięliśmy również udział w Mszy Świętej sprawowanej we franciszkańskiej kaplicy. Zachwycił nas nie tylko żywot świętych, ale również piękna architektura i klimat miasta.

Na naszej trasie znalazła się również cudna Wenecja. Oprócz przepięknej architektury i niesamowitej historii tego miejsca, mogliśmy również podziwiać maski weneckie oraz pływające gondole. Jedną z dodatkowych atrakcji stanowił dla nas rejs tramwajem wodny przez Kanał Le Grande.
Na koniec naszej wyprawy zatrzymaliśmy się w Nitrze. Ku naszemu zaskoczeniu, tam także spotkaliśmy naszego Stasia Kostkę w postaci relikwii.

Wszystkim zwycięzcom jeszcze raz serdecznie gratulujemy. Mamy nadzieję, że podczas tej wspólnej wyprawy każdy z uczestników znalazł coś dla siebie.